Standardy Ochrony Małoletnich

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Preambuła

            Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Szkoły Podstawowej w Orle jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy szkoły traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników szkoły wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy szkoły zobowiązani są do realizacji wyżej wymienionych celów zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi placówki.

Nasza misja

            Nasza szkoła to miejsce wzajemnego szacunku, akceptacji, zaufania i poszanowania praw dziecka, zadowolenia z sukcesów, będących następstwem własnej aktywności i samodzielności, kreatywnego myślenia, rozwijania pasji i zainteresowań, zdobywania wiedzy. Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska. Klimat szkoły sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu szkoły, a nasi pracownicy to wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna. Wszyscy zatrudnieni pracownicy zobligowani są do przestrzegania praw dziecka, dbania o dobre stosunki międzyludzkie i skutecznej komunikacji interpersonalnej.

ROZDZIAŁ I

§ 1 Objaśnienie terminów

1. Pracownikiem szkoły jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, zaś współpracownikami mogą być: wolontariusze, praktykanci, stażyści oraz każda osoba dorosła, która za zgodą organów szkoły prowadzi zajęcia z dziećmi.

2. Dzieckiem jest każda osoba ucząca się w szkole.

3. Opiekunem dziecka jest rodzic posiadający pełnię praw rodzicielskich lub opiekun prawny mający prawo do reprezentacji dziecka.

4. Zgoda rodzica / opiekuna prawnego oznacza zgodę, co najmniej jednego z rodziców / opiekunów prawnych dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami sprawę rozstrzyga sąd rodzinno - opiekuńczy.

5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć każdorazowe zamierzone i niezamierzone działanie, które narusza równe prawa i swobody dziecka i / lub zakłóca jego optymalny rozwój w tym popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem dziecka jest:

a) Przemoc fizyczna powtarzalna lub jednorazowa wobec dziecka czyli działanie, w wyniku którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub ze strony osoby, której dziecko ufa bądź która ma nad nim władzę.

b) Przemoc psychiczna wobec dziecka czyli przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m. in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu oraz poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.

c) Przemoc seksualna wobec dziecka, czyli angażowanie dziecka w aktywność seksualną w kontakcie dziecko - osoba dorosła, dziecko - dziecko. Wykorzystanie seksualne odnosi się do zachowań bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm, uwodzenie, propozycje seksualne) oraz z kontaktem fizycznym (dotykanie, obmacywanie, całowanie, wykorzystanie dziecka do celów seksualnych). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.

d) Zaniedbywanie dziecka, czyli chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i / lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodując zaburzenia jego zdrowia i / lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.

7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

8. Osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich dzieci to wyznaczeni przez dyrektora pracownicy sprawujący nadzór nad jej realizacją w szkole, zwani dalej osobami odpowiedzialnymi za Standardy.

9. Zespół interwencyjny to osoby powołane przez dyrektora w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia dziecka, w szczególności w przypadku podejrzenia / stwierdzenia krzywdzenia dzieci o charakterze wykorzystywania seksualnego, znęcania się fizycznego  i / lub psychicznego.

10. Zespół interdyscyplinarny to zespół specjalistów, którego celem jest opracowanie i realizacja planu pomocy dla konkretnej rodziny, dotkniętej przemocą domową, w którego skład wchodzą przedstawiciele Policji, Prokuratury, Sądu, Ośrodka Pomocy Społecznej i innych instytucji działających na rzecz rodziny.

Rozdział II

§ 2 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a personelem szkoły.

W szkole określa się zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników i współpracowników:

1. Dyrektor podczas rekrutacji pracowników i współpracowników szkoły dokłada wszelkich starań, aby zatrudnić / nawiązać współpracę z osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje i kompetencje do pracy z dziećmi.

2. Dyrektor zatrudnia pracowników i nawiązuje współpracę ze współpracownikami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności weryfikuje kandydatów w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

3. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o tym, że nie toczą się względem niego postępowania dyscyplinarne i karne.

4. Każdy nowo przyjęty pracownik i współpracownik szkoły zapoznaje się z zapisami Standardów Ochrony Małoletnich w szkole. Zapoznanie się z dokumentem potwierdza podpisem w oświadczeniu, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do dokumentu.

§ 3

W szkole określa się zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a pracownikami i współpracownikami szkoły:

1. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników i współpracowników szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Wszyscy pracownicy i współpracownicy szkoły traktują ucznia z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie.

2. Pracownicy i współpracownicy szkoły zobowiązani są do utrzymania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

3. Kontaktowanie się nauczycieli z uczniami po zakończeniu zajęć lekcyjnych jest możliwe za pośrednictwem komunikatorów w mediach społecznościowych (np. Messenger, Whats’up
i inne) wyłącznie w sprawach dotyczących szkoły po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców / prawnych opiekunów stanowiący Załącznik nr 4 do dokumentu.

4. Pracownicy i współpracownicy szkoły zobowiązani są do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów ucznia.

5. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.

6. Pracownicy i współpracownicy szkoły w kontakcie z uczniami:

a) równo traktują wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania;

b) odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności dziecka, jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;

c) wysłuchują dziecka z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z należytą powagą;

7. Niedopuszczalne są następujące zachowania pracowników i współpracowników szkoły wobec dzieci:

a) wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują, poniżają dzieci lub mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;

b) niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka; dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z nauką czy zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;

c) utrwalanie wizerunków dzieci w celach prywatnych, jak również - w przypadku braku zgody opiekuna dziecka - w celach zawodowych;

d) ujawnianie drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku;

e) podawanie dziecku leków, alkoholu, wszelkich środków psychoaktywnych;

f) spanie w tym samym pokoju co dziecko podczas wycieczek i innych wyjazdów szkolnych;

g) akceptowanie nielegalnych czynności, w które angażowane jest dziecko, bądź uczestniczenie w nich;

i) zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny, nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym. 

Rozdział III

§ 4 Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia dzieci i reagowanie na nie

1. Pracownicy i współpracownicy szkoły zapoznają się ze Standardami Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Orle i zobowiązują się do ich przestrzegania w postaci stosownego oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do dokumentu.

2. Pracownicy i współpracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

3. Pracownicy szkoły dokładają wszelkich starań, aby stale podnosić własne kompetencje zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dzieci i reagowanie na nie.

4. Pracownicy szkoły monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka.

5. Współpracownicy szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, w przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka i / lub symptomów krzywdzenia dzieci powiadamiają o tym pracownika szkoły.

6. Każdy pracownik, który zauważy lub podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, lub uzyska informację o możliwym krzywdzeniu dziecka, zobowiązany jest zareagować, w sytuacji koniecznej należy udzielić pierwszej pomocy.

7. Rodzice / opiekunowie prawni uczniów Szkoły Podstawowej w Orle zostają zapoznani ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązują się do ich przestrzegania w postaci stosownego oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do dokumentu.

8. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują działania uruchamiające wszczęcie procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.

Rozdział IV

§ 4 Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

W szkole określa się zasady ogólne interwencji w przypadku podejrzenia / stwierdzenia krzywdzenia dziecka:

1. W przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji wychowawcy i osobom odpowiedzialnym za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem oraz sporządzenia notatki służbowej.

2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich informują dyrektora o podejrzeniu / stwierdzeniu krzywdzenia dziecka.

3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich wraz z wychowawcą / osobą, która powzięła informację o krzywdzeniu organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którego krzywdzenie podejrzewają oraz informują ich o podejrzeniu. Spotkanie z opiekunami dziecka jest protokołowane.

4. Wychowawca sporządza dokument opisujący sytuację szkolną / przedszkolną dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami.

5. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich wraz z wychowawcą sporządzają plan pomocy dziecku, który zawiera wskazania dotyczące:

a) podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

b) wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku;

c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

6. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich wraz z wychowawcą przy współpracy z opiekunami dziecka wdrażają i realizują plan pomocy dziecku.

7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich dzieci informuje dyrektora o przebiegu interwencji, wyniku wdrożenia i realizacji planu pomocy dziecku.

8. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu pracownik / współpracownik, który pierwszy powziął informację o krzywdzeniu niezwłocznie informuje dyrektora i odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe).

9. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich niezwłocznie zgłasza podejrzenie krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (Prokuratura, Policja, Sąd) lub przesyła formularz „Niebieska Karta — A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 5 do dokumentu. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

11. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 5 W szkole wprowadza się następujące procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci:

1. Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez Pracownika / współpracownika;

2. Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne osoby trzecie;

3. Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez opiekunów dziecka;

4. Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko. 

§ 6 W szkole wprowadza się Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika / współpracownika:

1. Dyrektor we współpracy z osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami.

2. Dyrektor we współpracy z osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. Dyrektor we współpracy z osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie /a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie / możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

4. W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że wobec dziecka popełniono przestępstwo, dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

5. W przypadku, gdy pracownik / współpracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor we współpracy z osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać pracownika / współpracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.

6. W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor sporządza z pracownikiem pisemny kontrakt lub protokół ustaleń, który zawiera szczegółowe rozwiązania mające na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenie przez pracownika.

7. W razie potrzeby dyrektor stosuje środki dyscyplinujące (np. upomnienie, nagana).

8. W uzasadnionych przypadkach dyrektor zgodnie z przepisami prawa wdraża wobec pracownika postępowanie dyscyplinarne.

9. W przypadku, gdy współpracownik dopuścił się krzywdzenia, dyrektor odsuwa go od wszelkich form kontaktu z dziećmi na terenie szkoły a w razie potrzeby rozwiązuje umowę z instytucją współpracującą.

§ 7 W szkole wprowadza się Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne osoby trzecie:

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę trzecią (obcą, bądź spokrewnioną) osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich dzieci przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami.

2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie / a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie / możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

5. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.

§ 8 W szkole wprowadza się Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez opiekunów dziecka:

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez opiekunów osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.

2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic / inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich informuje właściwy Ośrodek Pomocy Społecznej o potrzebie pomocy rodzinie.

5. Gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa bądź następuje w wyniku przemocy i / lub zaniedbania dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich, niezwłocznie zgłasza podejrzenie krzywdzenia dziecka do Sądu i przesyła formularz „Niebieska Karta — A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punkcie poprzedzającym.

§ 9 W szkole wprowadza się Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko:

l. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w szkole osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami.

2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza rozmowę z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu i w trakcie rozmowy dąży do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są odnotowywane w karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne kartę interwencji - Załącznik nr 5.

3. Osoba odpowiedzialna za standardy Ochrony Małoletnich wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.

4. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich wspólnie z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

5. W trakcie rozmów osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich upewnia się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci.

6. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczęszcza do szkoły należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z rodzicami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie / a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie / możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie rodziców dziecka krzywdzącego).

7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku powyżej 13 lat a jego zachowanie stanowi czyn karalny, dyrektor lub osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich powiadamia o zdarzeniu właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie. 

Rozdział V

§ 10 Zasady ochrony danych osobowych dziecka

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2. Szkoła posiada Politykę Bezpieczeństwa Informacji, która reguluje zasady ochrony danych osobowych.

3. Wszelkie kwestie sporne w zakresie ochrony danych osobowych rozstrzygane są w trybie konsultacji z Administratorem Ochrony Danych Osobowych.

4. W celu ochrony danych osobowych w szkole obowiązują zasady ochrony danych osobowych dziecka:

a) Pracownik / współpracownik szkoły ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

b) Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

c) Pracownik szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

d) Współpracownicy szkoły pracujący w oparciu o umowy cywilnoprawne mogą mieć dostęp do danych osobowych wrażliwych pod warunkiem uprzedniego zawarcia umowy powierzenia przetwarzania tychże danych.

e) Wszyscy pracownicy i współpracownicy szkoły przed podjęciem pracy lub współpracy są obligatoryjnie szkoleni z przepisów i zasad dotyczących ochrony danych osobowych.

f) W szkole prowadzona jest ewaluacja ochrony danych osobowych.

g) W szkole organizowane są cykliczne szkolenia przypominające zasady ochrony danych osobowych.

h) Pracownik / współpracownik szkoły może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

i) W sprawach dotyczących reprezentowania szkoły a w szczególności, gdy dotyczą one dzieci, opiekunów dzieci oraz nauczycieli i innych pracowników, współpracę z mediami podejmuje dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona.

j) Pracownik szkoły bez wyraźnej zgody dyrektora oraz opiekuna dziecka, wyrażonej w formie pisemnej, nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie. 

Rozdział VI

§ 11 Zasady ochrony wizerunku dziecka

1. Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

2. Szkoła, w zakresie utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci postępuje zgodnie z przepisami prawa.

3. Szkoła posiada Politykę Bezpieczeństwa Informacji, która reguluje warunki utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

4. Wszelkie kwestie sporne w zakresie utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci rozstrzygane są w trybie konsultacji z Administratorem Ochrony Danych Osobowych.

§ 12 W celu ochrony wizerunku dziecka w szkole wprowadza się zasady ochrony wizerunku dziecka:

1. Pracownicy szkoły zobowiązani są do kierowania się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

2. Utrwalanie, przetwarzanie, używanie i upublicznianie wizerunku dzieci służy wyłącznie informowaniu o działalności szkoły, celebrowaniu sukcesów dzieci i szkoły oraz promocji w środowisku szkolnym i lokalnym.

3. Działaniom szkolnym wymienionym w ust. 2 służą jedynie oficjalne kanały komunikacji, tj. szkolna strona internetowa sporlo.malkiniagorna.eu oraz internetowe platformy społecznościowe Facebook.

4. Przed upublicznieniem przez pracownika szkoły wizerunku dziecka należy uzyskać pisemną zgodę opiekuna dziecka stanowi Załącznik nr 3 do dokumentu. Zgoda opiekunów podpisywana jest jednorazowo i obowiązuje na cały cykl kształcenia dziecka w Szkole Podstawowej w Orle.

5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, wyjazd zorganizowany, wycieczka, krajobraz, szkolna impreza, zgoda opiekunów prawnych na utrwalenie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 13

1. W sprawach dotyczących reprezentowania szkoły a w szczególności, gdy dotyczą one dzieci, opiekunów dzieci oraz nauczycieli i innych pracowników współpracę z mediami podejmuje dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona.

2. Pracownikowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie szkoły bez zgody dyrektora i pisemnej zgody opiekuna dziecka.

Rozdział VII

§ 14 Zasady dostępu dzieci do internetu

1. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wszyscy użytkownicy zobowiązani są do zachowania ostrożności i odpowiedzialności podczas korzystania z zasobów elektronicznych.

2. Dostęp dziecka do internetu za pośrednictwem sieci szkolnej możliwy jest pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w pracowni komputerowej i salach lekcyjnych.

3. Szkoła zapewnia edukację w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych.

4. Pracownicy szkoły, w tym w szczególności specjaliści szkolni prowadzą działania profilaktyczne dotyczące racjonalnego wykorzystania narzędzi technologii informacyjno - komunikacyjnych, bezpiecznego korzystania z internetu, cyberprzemocy.

§ 15 Bezpieczeństwo danych osobowych

1. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły powinni być świadomi znaczenia ochrony danych osobowych oraz potencjalnych zagrożeń związanych z ich nieodpowiednim udostępnianiem.

2. Szkoła organizuje szkolenia i warsztaty na temat ochrony danych osobowych.

3. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do realizacji zadań edukacyjnych i za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych.

4. Korzystanie z serwisów społecznościowych powinno odbywać się z zachowaniem zasad prywatności i ostrożności w udostępnianiu informacji.

5. Uczniowie powinni być świadomi, że informacje publikowane w internecie mogą być dostępne dla szerokiego grona odbiorców i trudne do usunięcia.

6. Hasła dostępu do kont internetowych i urządzeń elektronicznych powinny być trudne do odgadnięcia, regularnie zmieniane i nieudostępniane osobom trzecim.

7. Szkoła zaleca stosowanie dwuskładnikowej weryfikacji tam gdzie jest to możliwe.

8. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy powinni dbać o zabezpieczenie swoich urządzeń mobilnych hasłami oraz stosować oprogramowanie antywirusowe.

§ 16 Cyberprzemoc

1. Cyberprzemoc to wszelkie formy nękania, zastraszania, obrażania, grożenia, rozpowszechniania fałszywych informacji czy upokarzania innych użytkowników za pomocą technologii informacyjno - komunikacyjnych. Przykłady cyberprzemocy obejmują: obraźliwe komentarze, wiadomości tekstowe, publikacje zdjęć bez zgody, tworzenie fałszywych profili, rozpowszechnianie plotek i fałszywych informacji.

2. Szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne na temat zapobiegania cyberprzemocy, ucząc uczniów empatii, szacunku dla innych oraz odpowiedzialnego korzystania z internetu.

3. Każdy przypadek cyberprzemocy lub nadużycia powinien być zgłaszany nauczycielowi, wychowawcy lub dyrektorowi szkoły.

§ 17 Procedury reagowania na cyberprzemoc

1. Po otrzymaniu zgłoszenia o incydencie cyberprzemocy, szkoła przeprowadza wstępną ocenę sytuacji, aby określić, jakie kroki należy podjąć.

2. W zależności od powagi sytuacji, szkoła może podjąć różne działania takie jak mediacje, kontakt z rodzicami, zastosowanie konsekwencji, zgodnie z procedurami szkoły, a w poważnych przypadkach zgłoszenie sprawy do odpowiednich organów.

3. Szkoła zapewnia wsparcie emocjonalne i psychologiczne dla ofiar cyberprzemocy, oferując konsultacje, poradnictwo oraz w razie potrzeby, skierowanie do specjalistycznych ośrodków wsparcia.

4. Uczniowie są informowani o dostępnych źródłach pomocy i wsparcia takich jak infolinie, organizacje pozarządowe czy poradnie psychologiczne.

5. Uczniowie, którzy dopuszczają się cyberprzemocy, ponoszą konsekwencje zgodnie z regulaminem szkoły oraz obowiązującymi z przepisami prawa.

§ 18 Ochrona sprzętu i zasobów elektronicznych

1. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły powinni dbać o bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego, oprogramowania oraz zasobów elektronicznych udostępnianych przez szkołę.

2. Instalowanie oprogramowania na szkolnych urządzeniach elektronicznych powinno odbywać się wyłącznie za zgodą osoby odpowiedzialnej za sprzęt informatyczny.

3. Użytkownicy powinni unikać otwierania podejrzanych wiadomości e-mail oraz pobierania plików z nieznanych źródeł.

§ 19 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych w szkole

1. Korzystanie z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji jest zabronione, chyba, że nauczyciel wyrazi zgodę na ich użycie w celach edukacyjnych.

2. Uczniowie powinni korzystać z urządzeń elektronicznych zgodnie z przeznaczeniem i w sposób niezakłócający pracy innych.

Rozdział VIII

§ 20 Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich

1. Dyrektor szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w szkole.

2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich odpowiada za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz proponowanie zmian w nich zawartych.

3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz do roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.

4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów w szkole.

5. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi.

6. Dyrektor wprowadza do Standardów Ochrony Małoletnich niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie dokumentu.

Rozdział IX

§ 21 Przepisy końcowe

1. Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej w Orle zostały wprowadzone Zarządzeniem nr 8/2023/2024 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Orle z dnia 4 marca 2024r.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez przesłanie treści drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie szkoły, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

3. Tekst Standardów dostępny jest dla pracowników szkoły, dzieci i ich opiekunów w plikach szkoły w dzienniku elektronicznym oraz na stronie internetowej szkoły.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2024-10-03
Data publikacji:2024-10-03
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Kinga Brzostek
Liczba odwiedzin:80